ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ

 Розвиток психічних процесів у дітей в 2-3 роки

 У період з 2 до 3 років активно розвивається мислення, з’являється уяву. Підріс малюк вже добре користується мовою. Пізнавальні процеси (пам’ять, увага, сприйняття) в такому ранньому віці поки мимовільні. Наприклад, саме тому дитині складно переключити свою увагу від своєї гри і почати швидко кудись збиратися. Також він не може спеціально зосередитися і запам’ятати що-небудь. Запам’ятовування відбудеться, якщо об’єкт дійсно зацікавив малюка. У 2 роки нервова система стає більш стійкою, ніж раніше. У дитини краще виходить справлятися зі своїми емоціями. Перепади настрою трапляються все рідше. 

  Можна помітити, що малюк стає наполегливим і цілеспрямованим, а в якихось випадках — терплячим. У нього з’являється свідомість «Я сам», він починає пишатися своїми успіхами.Дорослий все ще залишається ключовою фігурою для малюка. За допомогою нього він дізнається про назви речей, їх призначення і т.д. Хоч дворічна дитина і прагне до самостійності, йому все ще іноді необхідна допомога дорослого, а також захист і співчуття. Дуже часто в цьому віці діти починають ревнувати батьків до інших дітей або дорослим.У 2 роки дитина продовжує розвиватися в предметно-ігрової діяльності. Йому вже не цікаво просто стукати іграшками і кидати їх. Підрослому малюкові хочеться розкласти предмет на складові частини, щоб «розібратися» в ньому. Ближче до 3 років діти вже прагнуть створити щось нове (наприклад, «побудувати» корабель з подушок, фіранок і швабри). Для цього вони вчаться створювати і утримувати в уяві свою мету. А в процесі досягнення вони представляють потрібний кінцевий результат. Дитині тепер подобається спілкуватися не тільки з близькими дорослими, але і з ровесниками.

Що вміє дитина в 2-3 роки?

  бігати, стрибати з просуванням вперед;

  - повзати, перелазити через перешкоди;

  - грати з м’ячем;

  - самостійно їсти;

  - супроводжувати промовою свої ігрові дії;

  - при багаторазовому повторенні — повторювати рядки і фрази з казок, віршів;

  - добре розрізняти основні кольори, малювати олівцями і фломастерами;

  - радіти своєму малюнку, розповідати, що на ньому зображено;

  - ліпити з пластеліну;

  - будувати за допомогою дорослого різноманітні споруди з будівельних кубиків, грати з будівництвом;

  - виконувати музичні руху — притупувати, плескати;

  - піклуватися про кімнатні рослини, домашніх тварин;

  - називати і розрізняти предмети меблів, посуду, іграшки, транспорт, овочі, фрукти, тварин;

  - знати імена членів родини, вихователів;

  - ділитися з оточуючими інформацією і своїми відчуттями.

  Розвиток розумових здібностей

Інтелект дитини при правильному догляді за ним досягає нового рівня, він починає проробляти різні розумові операції, тепер він не відразу діє, а спочатку обмірковує можливі варіанти (якщо раніше, бачачи цікаву іграшку в недоступному місці, миттєво намагався її дістати різними способами, то тепер подумає і принесе стілець, щоб йому було зручно). Дитина стає мислителем, адже тепер він знає більше про світ предметів, знає, що вони існують навіть, якщо він їх не бачить, він може заздалегідь передбачити наслідки від дії з предметом (м’яч відскочить назад від удару об стіну), звідси і з’являється схильність до продумування ситуацій.

У віці 2-3 років слід активно розвивати уважність і спостережливість дитини. Розглядаючи з ним картинки в книжках, потрібно описувати деталі. (Наприклад, не просто «Ой яка машина», а «Ой які у неї колеса, кермо, фари, а цікаво з іншого боку теж є двері»). Ще один варіант гри — це знайти відмінність — чим одна картинка відрізняється від іншої.

Дитина активно починає щось конструювати і будувати, тому серед іграшок обов’язково повинні бути конструктори і кубики.

Інтелектуальна сфера

Дитина «схоплює на льоту» те, що йому цікаво

Дворічний малюк активно вивчає навколишній світ. Його цікавить найрізноманітніша інформація, йому хочеться освоїти нові вміння. Причому дитина буквально «схоплює на льоту» то, що йому цікаво.

Розвиток психічних процесів (зокрема, уяви і пам’яті) відіграє велику роль в освоєнні нових навичок. Наприклад, в ліпленні, конструюванні, сюжетної грі.

Також в цьому віці розвивається самосвідомість. Воно проявляється не тільки в назві себе по імені та впізнаванні себе в дзеркалі. До 3 років малюк каже про себе в першій особі і прагне підкреслити свою значимість і самостійність.

Увага

Дитина може зосередитися на предметі тільки до тих пір, поки його інтерес не згасне. Потім його увага відволікається на новий предмет.

Дітей може залучити тільки, що їм дійсно цікаво.

Хлопці в 2-3 роки можуть довгий час залишатися уважними в процесі гри. Наприклад, вони розглядають картинки 6-8 секунд, а в одну і ту ж гру можуть грати всі 15-30 хвилин.

Пам’ять

Після 2 років хлопці вже можуть запам’ятовувати значущі події в їх житті.

Наприклад, вони можуть згадати поїздку в гості або похід в цирк, які були тиждень або місяць тому.

Пам’ять в цьому віці залишається візуально-емоційної. Вона залежить від інтересу і мотивації.

Мислення

У 2 роки основний вид мислення — наочно-дієве. Це означає, що дітям потрібно мати перед собою наочний предмет, щоб здійснювати розумові дії з ним.

Ближче до 3 років з’являється наочно-образне мислення. Цьому сприяє розвиток уяви. Вони починають грати в такі іграшки, які за своїми властивостями можуть замінити потрібний предмет. Наприклад, коробок сірників може «послужити» машинкою.

В ході гри дитина ставить перед собою мету, намічає план дій і грає в уявній ситуації.

Сприйняття

У 2-3 роки сприйняття все ще мимовільне.

Дитина може звернути увагу не на основну ознаку предмета, а на якийсь окремий, незначний. Наприклад, дворічну дитину цілком може захопити не сам самокат, а яскрава картинка на ньому.

Малюк вже вміє розрізняти і порівнювати предмети за величиною, кольором, формою. Цьому вмінню сприяють гри з матрьошками, вкладишами, пірамідками, сортерами.

Основний спосіб пізнання світу в 2-3 роки — розбирати іграшки і предмети на складові частини.

Уява

Уява починає зароджуватися приблизно в 2 роки.

До 3 років воно вдосконалюється настільки, що малюк без зусиль може зобразити, як тупотить в лісі ведмідь, як скаче зайчик і т.д. Це відбувається тому, що він вже вміє керувати образами в своїй голові і змінювати їх залежно від ситуації ..

Від сформованості уяви залежить, наскільки добре розвинене буде наочно-образне мислення.

Юний дослідник, мислитель і конструктор постійно проявляє все нові інтереси. Цікаво йому все:

·         - слухати мамине читання (тепер уже він вникає в суть почутого, запам’ятовує, аналізує, може переказати сюжет в загальних рисах);

·          - описувати те, що відбувається навколо на прогулянці, зображене на картинках, побачене в мультику;

·        - придумувати, чим зайнятися (при цьому дитина може синтезувати найнеймовірніші експерименти — наряджати кота, фарбувати мамине тісто для пирога, малювати на черевиках і т. д.).

·        - фантазувати. Це одне з найяскравіших проявів віку — чим неймовірніше фантазії малюка в цей період, тим більш повноцінне розвивається його інтелект. При цьому за вигадки дитини не потрібно лаяти — навпаки, буйна фантазія гідна похвали і розвитку дорослими.

Вік 2-3 років — це пора активного розвитку творчих здібностей. Малюкові вкрай цікаво стає самовиражатися в самих різних сферах, таких як конструювання, малювання, ліплення, твір неймовірних історій, збирання мозаїк і т. Д.

Емоційно-вольова сфера

У 2 роки малюкові все ще складно дається управління своїми емоціями. Він проявляє їх бурхливо і безпосередньо. Ближче до 3 років настрій стає більш стабільним, але все ж дитині буває дуже непросто впоратися з сильними почуттями.

Щоб заспокоїтися, йому необхідна допомога дорослого. При цьому увагу малюка можна легко переключити з одного на інше, щоб відвернути від дратівної фактора.

Дитина 2-3 років легко «заражається» чужими емоціями.

Іноді можна помітити, що він заподіює комусь біль. Наприклад, тягає кота за хвіст. Це відбувається не зі злого наміру. Дитина поки не розуміє, що можуть відчувати навколишні. У 2 роки він ще егоцентричний.

У малюків 2-3 років через з’явився уяви можуть виникнути страхи. Діти часто бояться тварин, темноти, автомобілів і т.д.

Емоції дитини тісно пов’язані з його фізичними відчуттями. Наприклад, він легко починає вередувати через колючим кофти.

В цілому, малюки 2-3 років знаходяться в преобладающе піднесеному настрої.

Діти цього віку відкриті і щирі. Вони не вміють приховувати свої почуття і говорити неправду.

                ВІКОВІ ОСОБЛИВОСТІ ДІТЕЙ 4-5 РОКІВ

Вік від 4 до 5 років — це час, коли в дитини закінчився кризовий період, вона стала спокійнішою та слухнянішою. Крім того, у цьому віці дитина активно починає прагнути бути самостійною. Сьогодні ми розповімо про основні зміни в характері дитини цього віку та дамо поради з виховання.

👦Важливо знати, що прагнучи бути самостійною, дитина намагається встановити свої правила в навколишньому світі та заявити про них. Для неї важливо майже все робити самостійно, вона менше потребує опіки дорослих і вже більше здатна подбати про себе.Крім того, у дитини розширюються свідомі емоції, вона стає здатною співпереживати, співчувати, розуміти почуття інших людей.🧍

У малюка формуються основні етичні поняття, творчі здібності. У фазу активності вступає розвиток уяви. Дитина живе в світі казок і фантазій — у цей період вона здатна створювати цілі світи на папері або в своїй уяві. У мріях і фантазіях дитина отримує можливість стати головною дійовою особою. Але, як наслідок розвиненої уяви, з’являються страхи, тому що знань і життєвого досвіду ще дуже мало. Дитина може почуватись недостатньо захищеною в світі.

👫Також у цей період дитина прагне мати друзів серед однолітків. Ігри, в які дітям подобається грати, стають складнішими та набирають сюжетно-рольового наповнення (ігри в лікарню, в магазин, в улюблених героїв казок). Діти 4-5 років починають дружити один з одним, сваритися, миритися, ображатися, ревнувати, допомагати один одному.

Активна допитливість у цей період розвитку змушує дітей постійно ставити питання про все, що вони бачать. Розширюється кругозір дитини, вона прагне пізнавальних бесід. Діти часто ставлять питання: «чому?», тому що їм дуже цікаво пізнавати навколишній світ, обговорювати побачене. Слухати розповіді дорослих про моря, океани, тварин, історії з життя людей. Відповідати на запитання дітей потрібно, щоб дитина не набула психологічного комплексу відчуженості. Але, відповідаючи на питання дітей, пояснення повинні бути не науково обґрунтовані, а сформульовані простою та доступною для дітей мовою.

У віці 4-5 років набирає обертів розвиток свідомості. Діти здатні в своєму пізнанні виходити за межі того, з чим безпосередньо стикаються — вони можуть поступово нагромаджувати фактичні знання про різні предмети та явища, про яких знають лише зі слів дорослого (про тварин і машини, міста й країни тощо). Коли дитина має такі уявлення, то в неї природно виникає ставлення до нових сфер життя, з якими її знайомлять: симпатія до дельфінів і боязке відношення до акул, співчуття до людей, які місяцями живуть в умовах полярної ночі, і пошана до їх здатності пристосовуватися до складних природних умов. Це означає, що дитина не лише отримувала знання від дорослого, а й розширювала коло подій та предметів, що викликали в неї певний емоційний стан: співчуття, пошана, інтерес.👤

 

·    


Немає коментарів:

Дописати коментар