Здібні та обдаровані

 

Творчий потенціал. Допомогти та не загубити

  Здатність до творчості закладена в кожній дитині. Творчий потенціал буде необхідний дитині не тільки в дитинстві. Саме ця здатність дасть змогу вже дорослій людині не тільки проявляти себе, свої почуття, емоції, але і слугуватиме провідником до успішної самореалізації. Дасть змогу прожити яскраве, захопливе, цікаве життя. Творчість – це здатність мислити нестандартно, пропонувати нові рішення, мати власні погляди на все.

  Навчання творчості – це найкраще, що ви можете дати своїй дитині. Реалії сьогодення вимагають, щоб дитина мислила оригінально й розуміла, що для будь-якої ситуації не завжди існує одна єдина правильна відповідь.

Як розвинути творчий потенціал дитини?

Починати варто з наймолодшого віку.

  Забезпечте дитині якісне середовище. Вибираючи іграшки, будьте уважні. Яскраві, кричущі іграшки, а також ті, що співають невідомими мовами пісеньки, краще не купувати. Вибирайте іграшки розвивальні, бажано з натуральних матеріалів. Ставте малюкові класичну музику. Дуже добре підходить Моцарт. Співайте дитині дитячі пісні. У продажу зараз досить багато різних карток з репродукціями картин відомих художників.

  Пальчикові фарби – чудовий вибір для наймолодших. Давайте дитині для малювання нестандартні аркуші паперу. Сьогодні можна малювати на прямокутному аркуші, а завтра – на овальному. Звичайно, малюк забрудниться, але воно того варте. Бонусом буде розвиток дрібної моторики. Тісто для ліплення також чудово підходить малюкам. Можна придбати в магазині, а можна і самому зробити, інтернет вам допоможе з рецептом.

   Кубики. Кубики визнані іграшками, ідеальними для творчого навчання, оскільки вони дозволяють дітям будувати й винаходити без направлення або кордонів. В одному недавньому дослідженні сім'ям з малюками ясельного віку дали набір дерев'яних кубиків і список ігор, в які можуть грати батьки разом зі своїми дітьми, наприклад, розкладання кубиків за розміром або кольором. Шість місяців потому ці діти здали тест на розвиток мови, результат якого був у середньому на п'ятнадцять відсотків краще, ніж у контрольній групі дітей, у яких не було кубиків для гри.

  Але будівельні іграшки – це лише один зі способів пробудити уяву вашої дитини. Щоб виховати креативного малюка, батьки самі повинні мислити творчо, виходити за рамки категорій і шаблонного мислення

   Старшим діткам необхідний ширший арсенал приладдя для творчості – клей, кольоровий папір, різні елементи для найрізноманітніших виробів, пластилін, формочки, конструктори та багато іншого. Нехай цього буде вдома удосталь.

   Постарайтеся максимально урізноманітнити творчу діяльність дитини. Для цього зовсім не обов'язково купувати дорогі ігри та іграшки. Важлива ваша зацікавленість. У мережі можна знайти незліченну кількість різноманітних майстер-класів. Та й просте приготування їжі або прибирання іграшок з легкістю можна перетворити в творчий процес.

   Створюйте нові способи використання побутових предметів. Попросіть дитину допомогти вам вимити кілька коробок з-під молока. Коли вони висохнуть, нехай вона побудує з них фортецю. Покладіть кілька квасолин у пластикову пляшку, і нехай дитина використовує її як музичний ударно-шумовий інструмент (на зразок маракасів). Або зробіть ляльку зі шкарпетки чи старої футболки. Картонна коробка, кухонний, господарський інвентар можна використовувати для створення машин, космічних кораблів, літаків, чарівних паличок або казкових тварин. Незабаром ваш малюк почне вигадувати власні творчі способи гри.

    Виходьте з дому. Щоб стимулювати уяву дитини, вам не треба йти далеко. Пройдіться босоніж по різних поверхнях – вологій траві, теплому тротуару, сухому піску, і спитайте у неї, що вона відчуває на кожній з них (якщо дитина ще занадто мала, дайте їй свої власні описи, щоб вона вчилась пов'язувати слова з відчуттями). Або рушайте на пошуки скарбів на майданчик або парк. Нехай ваш маленький шукач скарбів заглядає під листя й каміння та описує те, що він там знаходить. Візьміть із собою коробку, щоб він міг складати в неї свою «здобич» для майбутніх художніх або наукових робіт.

  Будьте уважні до дитини. Одна буде захоплено малювати, а іншій сподобається ліплення. Прислухайтесь до зацікавлень дитини, а не своїх.

   Жодних вигуків: «Хіба це машинка, це зовсім не схоже на машинку!». Якщо дитина принесла вам своє нестандартне творіння, проявіть інтерес, розпитайте малюка, як ця машина їде, чи є у неї кермо та колеса.

  Пропонуйте вибирати нестандартні предмети для гри дитині. Картонна коробка, кухонний, господарський інвентар можна використовувати для створення машин, космічних кораблів, літаків, чарівних паличок або казкових тварин.

  Ще один девіз «Поменше ґаджетів – побільше книг!». Починайте змалечку. Читайте маляті, розглядайте картинки.

  Не залишайте запитання малюка без відповідей. Якщо чергове запитання «Чому?» застало вас зненацька, запропонуйте дитині пошукати відповідь разом в енциклопедії.

  Разом складайте казки, розповіді, які потім можна буде програти в ролях або ілюструвати. За допомогою пальчикових ляльок або ляльок-рукавичок можна створювати цілі театральні вистави.

   Пропонуйте дитині створювати подарунки для близьких своїми руками.

  Давайте дитині можливість робити власні вибори. Пропонуйте пояснити, чому саме цей вибір дитина робить.

  Дуже добре, якщо є можливість водити дитину на різні виставки та в музеї. Звичайно, оглядаючись на вік.

Нюанси: що варто робити в іграх, а що ні

Надавайте дитині варіанти вибору. Діти навчаються найкраще, коли їм подобається те, у що вони грають.

Не перенаправляйте дитину. Ви можете занудьгувати, спостерігаючи, як ваша дитина півгодини робить пироги з піску. Але якщо ви спробуєте примусити її робити щось інше, то скасуєте політ її фантазії.

Дозволяйте дитині робити помилки і (трохи) засмучуватись. Якщо в неї з першого разу не виходить укласти каструлі і сковорідки, не втручайтесь. Нехай вона сама придумає більш ефективний спосіб.

Не перехвалюйте дитину. Коли дитина показує свій малюнок, робіть конкретний комплімент, наприклад: «Мені подобається ласкаве помаранчеве сонце», але не продовжуйте нескінченно висловлюватись стосовно того, яку прекрасну картину вона намалювала. Коли ви це робите, то перетворюєте творчість на ще один спосіб вимірювання певних якостей та оцінки.

Ставте запитання. Відкриті запитання («Це надзвичайно цікаво. Що ти робиш?») примушують дитину в деталях описувати те, чим вона займається.

Не називайте те, що робить дитина. Якщо ви скажете: «Який симпатичний лев», а дитина зробила бегемота, ви тим самим дасте їй зрозуміти, що її робота не вдалась, і відіб'єте всяке бажання показувати вам у подальшому свої вироби.

  Важливою умовою розвитку творчого потенціалу є любов батьків і прийняття дитини, визнання її окремою особистістю. Уникайте критики, в будь-якій її формі. Якщо дитині нецікаво, міняйте заняття. Радійте разом творчим успіхам малюка. Заохочуйте різні творчі прояви. Ніколи не сваріть малюка, якщо він щось забруднив або зламав. Відведіть місце в кімнаті, де будуть стояти або висіти шедеври малюка.

 


Немає коментарів:

Дописати коментар